Schumacher zomrel

HOAX – pojem hoax si môžete preložiť ako poplašnú správu, alebo zásadnú (no zároveň na začiatku takmer neoveriteľnú a vykonštruovanú) informáciu. Tá sa zväčša šíri bez toho, aby uvádzala autora, zdroj a pritom môže mať zásadný vplyv na spoločnosť, respektíve vnímanie faktov v takejto správe. K hoaxom možno zaradiť množstvo varovaní (čierne dodávky unášajúce deti, rôzne údajné triky potravinárskych firiem, invázia tureckých peňazí vydávajúcich sa za eurá, varovania pred spoplatnením Facebooku a pod.). Tiež viacero pokusov o rozšírenie nejakej klamlivej informácie ukrývajúc sa za reálne skutočnosti. Vo všeobecnosti ide o zbytočné hlásenia, ktoré väčšinou len zdržujú a majú skôr opačný efekt, než spoločenský prínos. HOAX možno zaradiť medzi špinu internetu a jeho vznik je vždy rôzny.

Vznik HOAXu

Vzniká buď v snahe sa zviditeľniť, alebo len spustiť lavínu. Pritom pôvodca sleduje celý život a fascinuje ho dosah jeho diela. Ďalší dôvod vzniku môže byť nesprávne pochopenie niektorých skutočností. Snaha odhaliť problém tam, kde nikdy nebol, ale tiež môže ísť o dôvod celkom ojedinelý s presným cielením. Napríklad, keď niekto chce niekomu uškodiť a tak spustí HOAX namierený voči dôvere daného miesta, voči značke, či jednotlivcovi. V poslednom rade to môže byť aj zisk. Spúšťačom HOAXU môže byť neraz udalosť v médiách, zlyhávajúci “systém”, nespokojnosť. Prípadne nedostatočná ochrana prevádzkovateľa určitej služby, alebo neistota užívateľov daného miesta.

História internetovej špiny pozná aj prípady, kedy jeden HOAX dal nepriamo živnú pôdu ďalšiemu a omylom jeho informácie potvrdili ďalšie miesta, čím len posilnili význam prvého, alebo len druhého hoaxu. následne sa ťažko dostáva k pravde.

Poznáme teda výrobu a šírenie hoaxu ako:

  • Hoax z nevedomosti, alebo neodbornosti. Ide o prípady, kedy zdieľate a ani netušíte čo. Prípadne preposielate hoax a nemáte dostatočné skúsenosti v tom, aby ste dokázali pochopiť, čo bolo obsahom správy, ako aj dôvod, pre ktorý ste vôbec správu ďalej poslali, zdieľali, alebo šírili.
  • Hoax so zámerom sledovania dosahu autorovho “diela” a uspokojenia jeho psychologických potrieb. Tieto prípady si zaslúžia podrobnejšie psychologické analýzy. Je medzi nami mnoho tých, ktorí cítia potrebu niečo vytvoriť. Aby šlo o veľké dielo a jeho rozsah mohol jeho autor sledovať z diaľky. Kým niekto tvorí hudbu, kreslí obrazy, dostáva sa na rebríčky najlepších hráčov nejakej hry v republike, sú tu aj takí, ktorí idú vymyslieť čiernu dodávku v jeho dedine, ktorá sa pokúša uniesť dievča. Cíti sa hrdí a mocní, ak jeho dielo odrazu zdieľa polovica republiky. Žiaľ, podobnými hlúposťami dnes len pritiahne pozornosť polície, ktorú takéto udalosti z opodstatnených dôvodov zaujímajú.
  • Hoax politický za účelom ovplyvnenia verejnej mienky. Často ide o politické hoaxy, ktoré slúžia konkrétnym stranám, prípadne sa pomocou falošných informácií odkloní pozornosť z iných problémov. Autormi nikdy nie sú priamo konkrétne politické strany.
  • Hoax za účelom manipulácie s chápaním určitej témy. S následnými ďalšími manipulačnými manévrami namierenými voči verejnosti. Ide o prípady, ak poukazujete na nedostatky, no čoskoro sa objavia správy a články o tom, že ste nedostatkom vy sám.
  • Hoax za účelom zisku – zámerne vymyslené šokujúce fakty, ktoré prilákajú traffic na webe, kam možno počítať aj falošné recepty na domácu liečbu rakoviny, tvrdenia o zatajovaní liečiv farmaceutickým priemyslom a pod.

V rokoch 2019 až 2020 sledujeme aj vznik hoaxov za celkom iným účelom. Už to nie je len politický zisk a snaha o vplyvňovanie verejnej mienky. Už to je aj cielene zisk z návštevnosti. Konkrétne portály sú schopné vytvárať hoaxové správy len preto, že preto očakávajú zvýšenú návštevnosť a odkazovanie z iných miest k nim. Do znamená spätné odkazy a návštevnosť, no zároveň príležitosť pre mnoho nasadenej reklamy, aby vynášala zisk.

Aj reťazová správa je hoax

HOAXom sú aj rôzne správy, ktoré majú priniesť šťastie, ale vyžadujú presný počet ďalších ľudí, komu majú byť zaslané. Id eo takzvané reťazové správy. Hlavným rozpoznávacím znakom je to, že vy nemáte byť konečný adresát, ale správa si vyžaduje poslanie ďalším priateľom. Aby dokázal HOAX prežiť a ďalej sa šíriť, správa nesie vetu v zmysle “Pošli to ďalej tvojim priateľom a varuj ich”.

Schumacher zomrel tvrdí facebook HOAXIlustračný obrázok: snímka falošného Facebook Hoaxu, ktorý sa šíril pomocou nedostatkov v kóde a zabezpečení Facebooku a smeroval na podvodné stránky v viacerými hoaxmi.

Tieto stránky si kladú za cieľ upozorniť na hoaxy, rôzne klamstvá preposielané z emailu na email, z facebooku na facebook, cez ICQ komunikátor a ďalšie miesta. Má za cieľ upozorniť aj na ďalšie podvody, nekalú činnosť a šialenosti ľudí, ktorým sa zachcelo rýchly a poriadny zisk… Hoax v súčasnosti tvorí aj mocný nástroj pre politické hry, pre pokusy ovplyvňovania verejnej mienky a názorov ľudí, pre zapájanie ľudí ako oviec do prúdov myšlienok, kde ich chce niekto v pozadí mať a držať. Dajte si preto pozor, ak sa deje niečo, čo sa vás snaží pomocou názorov a odrazu šokujúcich informácií

inzercia:

1 Comment

  1. Tie autokamery predávali aj v METRE a musel som ju 3x reklamovať, aby mi vrátili peniaze. Hoci cena kamery bola neceých 29.-€, cesta do Košíc z Vranova ma stala takmer výšku hodnoty kamery.

Zanechajte komentár k článku

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *